مقررات رانندگی مسیر و جهت عبور | آیین نامه راهنمایی و رانندگی
آیین نامه

مقررات رانندگی مسیر و جهت عبور | آیین نامه راهنمایی و رانندگی

3 سال پیش 0

قانون اولیه و پایه رانندگی حرکت و توقف در سمت راست راه ها است زیرا اکثر تصادفات در خط سبقت صورت می گیرد.

ویرایش و تکمیل اطلاعات

رانندگان کلیه وسایل نقلیه موظفند از خط عبور یا مسیر عبوری سمت راست راه حرکت نمایند , مگر در موارد زیر :

  • هنگام سبقت گرفتن از وسیله نقلیه جلو
  • هنگامی که سمت راست راه به هر دلیلی بسته شده است
  • هنگام گردش به چپ

در راه هایی که خط کشی شده

وسایل نقلیه باید در مسیر بین خطوط حرکت کنند و از آن خارج نشوند و در صورت نیاز به خروج و تغییر خط حرکت احتیاط کامل را نموده ابتدا با استفاده از چراغ راهنما و یا با دادن علامت , رانندگان دیگر را از قصد خود آگاه سازند و سپس با رعایت حق تقدم عبور وسایل نقلیه ای که در خطوط کناری در حرکت هستند وارد خط های عبور دیگر شوند.

 در راه هایی که خط کشی ندارند هرگونه تغییر مسیر حرکت به چپ و راست ممنوع است, مگر با رعایت احتیاط و دادن علامت و رعایت حق تقدم عبور وسایل نقلیه هم مسیر مجاور.

همچنین انحراف و تجاوز وسایل نقلیه به مسیر مقابل (مخالف) ممنوع است مگر در موارد سبقت مجاز و با رعایت ضوابط سبقت.

مهم

در راه هایی که به وسیله علائم , مانند خط کشی های یک خط ممتد و یا دو خط ممتد و یا موانع فیزیکی به دو بخش تقسیم شده اند , رانندگان موظفند از بخش راست حرکت کنند و حق ندارند از روی آنها بگذرند.

در برخی از بخش های راه که یک خط از دو خط ممتد به خط بریده تبدیل شده است , رانندگانی که در سمت خط بریده در حرکتند مجاز به سبقت گرفتن و یا گردش به چپ , برحسب مورد و با توجه به طول خط بریده و با رعایت مقررات بخشهای سبقت و گردش می باشند.

خط کشی راهنمایی رانندگی

در راه های یک طرفه

وسیله نقلیه باید در جهت و مسیر مجاز عبور کنند و حرکت برخلاف مسیر تعیین شده به هر شکل ممنوع است.

در میدان هایی که به وسیله علائم , مانند خط کشی و یا موانع فیزیکی مشخص شده اند رانندگان وسایل نقلیه موظفند از سمت راست آنها گردش نمایند و حرکت در خلاف جهت تعیین شده ممنوع است , مگر آنکه به وسیله علائم دیگر , عبور از سمت چپ مجاز اعلام شود.

تابلو عبور یک طرفه

هنگامی که وسیله نقلیه از روبه رو نزدیک می شود

در شرایطی که وسیله نقلیه ای از روبروی وسیله نقلیه دیگری در جهت مخالف حرکت می کند , راننده هر یک آن ها بایستی تا حدامکان در طرف راست خود حرکت نماید و در صورت لزوم به حاشیه بخش سواره رو در جهت حرکت خود نزدیک شود.

اگر در انجام این عمل مانع وجود داشته باشد و یا وسیه نقلیه دیگری مانع حرکت او شود , بایستی از سرعت خود کاسته و در صورت لزوم توقف نماید تا به وسایل نقلیه جهت مقابل اجازه عبور دهد.

پایان

منابع : tinyurl

نظرات کاربران

نظری ثبت نشده است

نظرات رقابت